Α΄ τάξη 19-20 - 11/5/20-14/5/20
Ευρετήριο Άρθρου
Δευτέρα 11 Μαΐου έως Πέμπτη 14 Μαΐου
Ελληνικά
Ας θυμηθούμε δύο γραμματικούς κανόνες..
- Όταν η λέξη μου παίρνει μπροστά η (θηλυκό ουσιαστικό) και τελειώνει σε η τότε παίρνει ήτα. Πχ. Η φίλη, η καλλονή, η πύλη.
- Όταν κάποιος κάνει κάτι (ρήμα γ’ προσώπου) το ει στο τέλος γράφεται με έψιλον γιώτα. Πχ. Γράφει, διαβάζει, τρέχει.
Ας παίξουμε ένα παιχνίδι τώρα από το www.teachingtherapy.com όπου πρέπει να επιλέξεις η ή ει στο τέλος της λέξης. Πάτησε εδώ.
Θυμάσαι τι είπαμε για τα δίψηφα φωνήεντα αι, οι, ει, ου; Ότι γράφονται με δύο γράμματα όμως ακούγονται σαν ένα!
Έτσι το αι -αλφα γιώτα- ακούγεται σαν ε
Το οι -όμικρον γιώτα- ακουγεται σαν ι
Το ει -έψιλον γιώτα- ακούγεται ι και
Το ου ενώ γράφεται με όμικρον και ύψιλον ακούγεται ενιαίο ου όπως ο ήχος που κάνει ο άνεμος!
Γι’ αυτό είπαμε πως πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τον τόνο που παίρνουν. Όταν τονίζονται μέσα στη λέξη λοιπόν ο τόνος πέφτει στο δεύτερο γράμμα, δηλαδή, παίζω, κλαίω, πολλοί, καλοί, αργεί, σχολείο, φούρνος, αλλού.
- Τι γίνεται όμως όταν θέλω να ακούγονται και τα δύο γράμματα;;;;;
Σωστά! Όπως πολύ καλά θυμάσαι, όταν το πρώτο γράμμα του δίψηφου τονίζεται τότε οι ήχοι σπάνε.
Έτσι στη λέξη Μάιος σπάζει το αι(ε) σε α κι ι αφού ο τόνος πάει στο α.
Στη λέξη κομπολόι σπάζει το οι(ι) σε ο και ι αφού ο τόνος πάει στο ο!
Τι γίνεται όμως όταν θέλω να τα σπάσω και δεν παίρνει τόνο το πρώτο γράμμα; Για να δούμε..
Διαβάζω προσεχτικά την πρόταση και επιλέγω την σωστή.
1. Η μαιμού τρώει μπανάνες.
Η μαϊμού τρώει μπανάνες.
2. Στην ταβέρνα τρώμε χοιρινά παιδάκια.
Στην ταβέρνα τρώμε χοιρινά παϊδάκια.
3. Η γιορτή μου είναι στις 8 Μαΐου.
Η γιορτή μου είναι στις 8 Μαίου.
4. Στο μαγαζί μας πουλάμε το καλύτερο προιόν.
Στο μαγαζί μας πουλάμε το καλύτερο προϊόν!
Τι κάνουν αυτές οι δύο τελίτσες πάνω από το ι;;;;; Πώς λέγονται; Πώς θα διάβαζα την λέξη μαϊμού αν δεν υπήρχαν;
Οι δύο αυτές τελίτσες λέγονται διαλυτικά και σπάζουν το αι- άλφα γιώτα- έτσι ώστε να μην ακούγεται σαν ε αλλά να ακούγεται και το α και το ι.
Αν δεν υπήρχαν η λέξη μαιμού θα ακουγόταν μεμού. Όταν βάλω τα διαλυτικά όμως στο ι τότε σπάζει το αι και ακούγεται και το α και το ι δηλαδή μαΐμού.
Τα διαλυτικά μπαίνουν στα δίψηφα φωνήεντα για να τα σπάσουν και να μην ακούγονται πλέον σαν ένας ήχος αλλά σαν δύο!
Παίξε τώρα ένα παιχνίδι από το www.teachingtherapy.com για να εξασκηθείς λοιπόν κι εσύ στη χρήση των διαλυτικών! Πάτησε εδώ!
Μπορείς να εξασκηθείς σε όσα κάναμε στην ενότητα Σκανταλιές λύνοντας τις επαναληπτικές ασκήσεις στα 4 σχετικά φυλλάδια που έχετε στο σπίτι.
Μαθηματικά
Πώς συνεχίζω μετά το 30; Όπως είχαμε πει κάθε φορά που συμπληρώνω δεκάδα, κρατάω τις δεκάδες που έχω στο χέρι μπροστά και ξαναξεκινώ να μετρώ τις μονάδες από το 1 μέχρι το 9 μέχρι να συμπληρώσω την επόμενη δεκάδα.
1 δεκάδα = 10 δέκα
2 δεκάδες = 20 είκοσι
3 δεκάδες = 30 τριάντα
4 δεκάδες= 40 σαράντα
5 δεκάδες= 50 πενήντα
6 δεκάδες= 60 εξήντα
7 δεκάδες= 70 εβδομήντα
8 δεκάδες= 80 ογδόντα
9 δεκάδες= 90 ενενήντα
10 δεκάδες= 100 εκατό
Επομένως, όπως μάθαμε για να φτάσω από το 20 μέχρι το 30 αφού κάθε φορά που συμπληρώνω δεκάδα την βάζω μπροστά και στο τέλος μετρώ από το 1 μέχρι το 9, τότε βάζω το 20 μπροστά (τις δεκάδες μου) και μετά 1 έως 9, δηλαδή
21 εικοσιένα (20+1)
22 είκοσι δύο (20+2)
23 είκοσι τρία (20+3)
24 είκοσι τέσσερα (20+4)
25 είκοσι πέντε (20+5)
26 είκοσι έξι (20+6)
27 είκοσι εφτά (20+7)
28 είκοσι οκτώ (20+8)
29 είκοσι εννιά (20+9)
(και τώρα συμπληρώνω ακόμα δέκα, δηλαδή 3 δεκάδες άρα)
30 τριάντα (10+10+10)
Επομένως με τον ίδιο τρόπο συνεχίζω για να φτάσω στο 40 σαράντα.
Βάζω τις 3 δεκάδες μου μπροστά δηλαδή το 30 τριάντα και μετρώ στο τέλος τις μονάδες από το 1 μέχρι το 9 μέχρι να συμπληρώσω την επόμενη δεκάδα. Επομένως,
31 τριάντα ένα (30+1)
32 τριάντα δύο (30+2)
33 τριάντα τρία (30+3)
34 τριάντα τέσσερα (30+4)
35 τριάντα πέντε (30+5)
36 τριάντα έξι (30+6)
37 τριάντα εφτά (30+7)
38 τριάντα οχτώ (30+8)
39 τριάντα εννιά (30+9)
(και τώρα συμπληρώνω ακόμα δέκα δηλαδή 4 δεκάδες άρα)
40 σαράντα (10+10+10+10)
Επομένως με τον ίδιο τρόπο συνεχίζω για να φτάσω στο 50 πενήντα.
Βάζω τις 4 δεκάδες μου μπροστά δηλαδή το 40 σαράντα και μετρώ στο τέλος τις μονάδες από το 1 μέχρι το 9 μέχρι να συμπληρώσω την επόμενη δεκάδα. Επομένως,
41 σαράντα ένα (40+1)
42 σαράντα δύο (40+2)
43 σαράντα τρία (40+3)
44 σαράντα τέσσερα (40+4)
45 σαράντα πέντε (40+5)
46 σαράντα έξι (40+6)
47 σαράντα εφτά (40+7)
48 σαράντα οχτώ (40+8)
49 σαράντα εννιά (40+9)
(και τώρα συμπληρώνω ακόμα 10 δηλαδή 5 δεκάδες άρα)
50 πενήντα.(10+10+10+10+10)
Ένωσε εδώ τους αριθμούς από το 1 μέχρι το 50 για να εξασκηθείς στη μέτρηση μέχρι το 50. Πάτησε εδώ.
Στο τετράδιό των μαθηματικών σου με τα τετραγωνάκια γράψε τους αριθμούς από το 1 μέχρι το 50, με ωραία γράμματα.
Πήδα πάνω κάτω μέχρι το 50 αν αντέχεις!!!!!!
Περπάτα 50 βήματα μέσα στην αυλή σου!
Κτύπα 50 παλαμάκια!
Μέτρησε πόσα πιάτα μεγάλα και μικρά, ρηχά και βαθουλά μαζί και όσα ποτήρια έχετε στο σπίτι.
Μέτρησε 50 φακές! Αντάλλαξε κάθε 10 φακές με 1 φασόλι! Πόσα φασόλια έχεις τώρα; Σωστά! 5!
Μπορείς να ανέβεις 10-10 μέχρι το 50;
10 – 20 – 30 - 40 – 50
Δέκα είκοσι τριάντα σαράντα πενήντα
Γράψε στο τετράδιο των μαθηματικών σου τους αριθμούς μέχρι το 50 ανά 10!
Κάνε το ίδιο ανεβαίνοντας 5-5!
5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50!
Κάνε το ίδιο ανεβαίνοντας 2-2!
2, 4, 6, 8, 10,
12,14, 16, 18, 20,
22, 24, 26, 28, 30
32, 34, 36, 38, 40,
42, 44, 46, 48, 50!
Τι παρατηρείς;;;;
Μπορείτε να εξασκηθείτε αν πατήσετε τους παρακάτω συνδέσμους από το mathslife.eleduowm.gr.