Α΄ τάξη 19-20 - 6/4/20-9/4/20

Ευρετήριο Άρθρου



                    Δευτέρα 6 Απριλίου έως Πέμπτη 9 Απριλίου

 

Ελληνικά

Επανάληψη ενότητας Σκανταλιές

Δευτέρα 6/4/20
Διαβάζω το κείμενο Οι δύο φίλοι στη σελίδα 18. 

Θυμάσαι τι είδους κείμενο είναι;

Πολύ σωστά! Ποίημα.

Μπορείς να χρωματίσεις τον τίτλο με πορτοκαλί;

Τώρα μπορείς να βρεις ποιος το έγραψε; Πώς τον λένε; Χρωμάτισέ το με κίτρινο.

Πολύ σωστά! Ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου. Ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου ήταν ένας από τους συγγραφείς που έγραψαν τα αλφαβητάρια που είχαν τα παιδιά τα παλιά χρόνια στο σχολείο, σαν αυτό που είδαμε στο κείμενο που διάβασες τις προάλλες Ο Ρήγας καπετάνιος από Το αλφαβητάρι με τον Ήλιο.

Ζήτησε από τους γονείς σου να σου δείξουν τα δικά τους αλφαβητάρια που είχαν στο σχολείο!

Για να επιστρέψουμε στο ποίημά μας.. Για ποιους μιλά το ποίημα;

Πολύ ωραία! Τον σκύλο και τη γάτα..

Τι λέει ο σκύλος της γάτας; Μπορείς να το πεις με δικά σου λόγια;

Πολύ σωστά! Της λέει ότι συνέχεια του θυμώνει και τσακώνονται και την ρωτά γιατί το κάνει αυτό και αν θα συνεχίσει να του ορμάει!

Μπορείς να ζωγραφίσεις μια θυμωμένη γάτα όπως την περιγράφει ο σκύλος; Μην ξεχάσεις να την κάνεις να καμπουριάζει και να βγάζει νύχια!

Τι του απαντά στην αρχή η γάτα;

Συνεχίζει να είναι έτοιμη να του ορμήξει και τον προειδοποιεί να μην πλησιάζει.

Πώς αντιδρά σε αυτό ο σκύλος; Έφυγε, τσακώθηκε μαζί της ή προσπάθησε να της αλλάξει γνώμη;

Σωστά! Προσπάθησε να της αλλάξει γνώμη! Τι της είπε για να την κάνει να ηρεμήσει και να σταματήσουν να τσακώνονται και να τα βρουν μεταξύ τους;

Της είπε ότι αν συνεχίσουν να τσακώνονται και να δέρνουν ο ένας τον άλλο στο τέλος θα καταλήξουν με ένα μάτι και ένα αυτί και όλα αυτά για το τίποτα!

Τι έγινε τελικά; Τα βρήκανε;

Πολύ ωραία! Ναι, τα βρήκανε! Μπορείς να κάνεις μια ζωγραφιά τον σκύλο και την γάτα που κάνουν παρέα και έγιναν φίλοι;

Έχεις κι εσύ κάποιο άτομο που να τσακωθήκατε κάποτε για κάποιο λόγο;

Πώς λύσατε τη διαφορά σας;

Πώς πρέπει να λύνουμε τις διαφορές μας με τα άτομα που τσακωνόμαστε;

Είναι όμως σωστό να τσακωνόμαστε ή υπάρχουν τρόποι να το αποφύγουμε αυτό εντελώς;

Μπορείς να θυμηθείς τι είπαμε για τον τρόπο που χειριζόμαστε τον θυμό και να αποφεύγουμε τους τσακωμούς;

1.Παίρνω βαθιές ανάσες και προσπαθώ να ελέγξω τον εαυτό μου να μην πει ή να κάνει κάτι που μετά θα μετανιώσω.

2. Απομακρύνομαι γρήγορα από το σημείο, την κατάσταση και το άτομο που με έκαναν να νιώσω θυμό και σύγχυση γρήγορα.

3. Προσπαθώ να σκεφτώ ή να κάνω κάτι όμορφο και διαφορετικό.

 4. Όταν ηρεμήσω και είμαι σε θέση να το ελέγξω μπορώ να ζητήσω από το άτομο που με έκανε να νιώσω θυμό να το συζητήσουμε και να το λύσουμε όμορφα. Αν φοβάμαι να αντιμετωπίσω το άτομο αυτό τότε μπορώ να ζητήσω από κάποιον ενήλικα που εμπιστεύομαι να με βοηθήσει.

Μπορείς να θυμηθείς ποια είναι αυτά τα ωραία πράγματα που κάνουμε με τα χέρια μας εκτός από το να πονάμε τους άλλους;

Αν θες φτιάξε ένα ωραίο κολάζ για να μας το δείξεις.

Στο τετράδιο εργασιών σελίδα 16-17 κάνω τις ασκήσεις 1,2,3,και 4.

Στο τετράδιό μου γράφω μία πρόταση για την κάθε λέξη: Είσαι, ονομάζομαι, οικογένεια, μπαλόνι, κοντό.

Τρίτη 7/4/20
Διαβάζω όλα τα κείμενα της ενότητας Σκανταλιές. Διαλέγω έναν τρόπο να διαβάσω κάθε κείμενο. Το ένα το διαβάζω γρήγορα και το άλλο αργά, το ένα τραγουδιστά, το άλλο με ρυθμό ραπ, ψιθυριστά, με αστεία φωνή ή ό,τι άλλο τρόπο θέλω.

Στην ενότητα αυτή διδαχθήκαμε τα δίφθογγα ει, αι, οι, μπ και ντ και μάθαμε κάποιους νέους κανόνες γραμματικής.
Όσον αφορά τους κανόνες γραμματικής και παλιούς και νέους μαζί, συνοπτικά μάθαμε τα εξής:

  • Οι λέξεις που μου φανερώνουν μία ενέργεια λέγονται ρήματα.
  • Τα ρήματα που μπροστά παίρνουν εγώ και τελειώνουν σε -ω γράφονται με ωμέγα. Πχ. Εγώ τρέχω, γελώ, νυστάζω, μιλώ.
  • Τα ρήματα που μπροστά παίρνουν εγώ και τελειώνουν σε -μαι γράφονται με άλφα γιώτα. πχ. Εγώ ονομάζομαι, βάφομαι, λυπάμαι, ντρέπομαι, φοβάμαι.
  • Τα ρήματα που μπροστά παίρνουν αυτός ή αυτή και τελειώνουν σε -ει γράφονται με έψιλον γιώτα. Πχ. Ο Γιάννης τρέχει, γράφει, διαβάζει, φωνάζει.
  • Οι λέξεις που μου δείχνουν ένα πρόσωπο, αντικείμενο, ζώο, όνομα κλπ και παίρνουν μπροστά ο (αρσενικά ουσιαστικά) και τελειώνουν σε -ος, γράφονται με όμικρον. Πχ. Ο γιατρός, ο νοσοκόμος, ο φίλος, ο γλάρος.
  • Οι λέξεις που παίρνουν μπροστά και τελειώνουν σε -ος όταν γίνουν πολλοί τότε παίρνουν μπροστά -οι και στο τέλος γράφονται επίσης με -οι (όμικρον γιώτα). Δηλαδή οι πολλοί αγαπούν το όμικρον γιώτα. Πχ. Ο γλάρος- Οι γλάροι, Ο γιατρός- Οι γιατροί, Ο νοσοκόμος- Οι νοσοκόμοι.
  • Οι λέξεις που παίρνουν μπροστά η τελειώνουν σε -η ή σε -α. (θηλυκά ουσιαστικά) πχ. Η καλή, η πεταλούδα. Αν τελειώνουν σε -η τότε γράφονται με ήτα.
  • Οι λέξεις που παίρνουν μπροστά η (θηλυκά ουσιαστικά) όταν γίνουν πολλές μπροστά παίρνουν -οι (όμικρον γιώτα). Πχ. Η καλή-οι καλές, η πεταλούδα- οι πεταλούδες.
  • Εγώ είμαι, εσύ είσαι, αυτός είναι.
  • Οι λέξεις που παίρνουν μπροστά το τελειώνουν σε -ο ή σε -ι. (ουδέτερα ουσιαστικά) Όταν τελειώνουν σε -ο γράφονται με όμικρον και όταν τελειώνουν σε -ι γράφονται με γιώτα. Πχ. Το πινέλο, το παπί, το βουνό, το χαρτί.

Για να εξασκηθείς στα δίφθογγα που μάθαμε και τους κανόνες γραμματικής μπορείς να κάνεις κάποια από τα επόμενα φυλλάδια. Όσοι δεν διαθέτουν εκτυπωτές μπορούν να γράφουν τις απαντήσεις σε τετράδιο.

Φυλλάδιο 1. Πάτησε εδώ. 

Φυλλάδιο 2. Πάτησε εδώ. 

Τετάρτη 8 Απριλίου
Διάβασε το κείμενο Η πινεζοβροχή σελίδα 60-61 από το Ανθολόγιό σου. Πάτησε εδώ για να δεις το Ανθολόγιο.
Ποιος είναι ο συγγραφέας του κειμένου;
Για ποια χώρα μας μιλά η ιστορία; Ποιοι κατοικούν εκεί;
Πώς είναι η βροχή στην χώρα αυτή;
Πώς νιώθουν και πού τρέχουν να κρυφτούν οι κάτοικοι όταν βρέχει; Γιατί;
Τι γίνεται όταν κάποιος δεν προλάβει να ανοίξει την ομπρέλα του;
Ποιοι φροντίζουν τους κατοίκους όταν αρρωστούν και τι πρέπει να κάνουν για να αναρρώσουν;
Μπορείς να σκεφτείς τι συμβαίνει τώρα σε όλο τον κόσμο με τον κορονοιό και να σκεφτείς αν θα μπορούσε κι εμείς να είμαστε στη θέση των μπαλονιών;
Τι κάνουμε για να αποφύγουμε να αρρωστήσουμε; Όπως και τα μπαλόνια προσπαθούμε να προστατευτούμε και να κρυφτούμε από τον ιό!
Ποιος μας φροντίζει άμα αρρωστήσουμε; Όπως και τα μπαλόνια οι γιατροί και οι νοσοκόμοι!
Τι πρέπει να κάνουμε για να αναρρώσουμε σε περίπτωση που αρρωστήσουμε; Μένουμε στο κρεβάτι για μέρες και ξεκουραζόμαστε όπως τα μπαλόνια.
Μπορείς να φτιάξεις μια κάρτα για να ευχαριστήσεις τους γιατρούς και τους νοσοκόμους που αυτές τις μέρες δίνουν μεγάλο αγώνα για να βοηθήσουν τους συνανθρώπους μας που έχουν αρρωστήσει, βάζοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους;;
Κάνε τώρα τις ασκήσεις από την σελίδα 62. 

Δες τις εικόνες από κάτω. Αφού τις βάλεις στη σωστή σειρά, γράψε μία πρόταση για την καθεμιά για να φτιάξεις δύο μικρές ιστορίες.

Μαθηματικά

Βιβλίο Μαθηματικών Μέρος 4

Στην σελίδα 13 του βιβλίου των Μαθηματικών μέρος 4, βλέπουμε τον Ηλία, τη Ζωή, τον Γιάννη και την Λία να βρίσκονται σε μια σειρά. Το κάθε παιδί έχει ένα εισιτήριο, δηλαδή έχουν 4 εισιτήρια με διαδοχικούς αριθμούς, δηλαδή οι αριθμοί αυτοί βρίσκονται σε διαδοχική σειρά.

Αν ο Ηλίας έχει τον αριθμό 12, τότε τι αριθμούς θα μπορούσε να έχουν τα άλλα παιδιά; Ζωγράφισε τα εισιτήρια από κάτω και θυμήσου ότι οι αριθμοί είναι σε σειρά και το 12 είναι ένας από αυτούς τους 4 αριθμούς.

(Απαντήσεις: 12,13,14,15 ή 9, 10, 11, 12 ή 10, 11, 12, 13 ή 11, 12, 13, 14.)

Στην άσκηση 1, σελίδα 14 του βιβλίου σου ένωσε τις τελίτσες με τους αριθμούς από το 1 έως το 19.

Στην άσκηση 2 , σελίδα 15, συμπλήρωσε τους αριθμούς που λείπουν από τα βαγόνια για να σχηματιστούν οι σωστές σειρές των αριθμών.

Στην άσκηση 3, σελ. 15, υπάρχουν τρεις σειρές η α, η β και η γ. Σε κάθε σειρά υπάρχουν 3 λεωφορεία και πρέπει να βάλεις τικ στο λεωφορείο που έχει τους περισσότερους επιβάτες.

Στην άσκηση 4 , σελ. 16. Υπάρχουν δύο διαφορετικοί δρόμοι, ο α και ο β. Σε κάθε δρόμο πρέπει να βάλεις τους αριθμούς των σπιτιών που λείπουν.

Πρόσεξε όμως! Ανεβαίνει ανά δύο τους αριθμούς.

Έτσι στον α δρόμο, πρέπει να συμπληρώσεις την σειρά 8, 10, 12, ___, ___, ___ ενώ στον β δρόμο πρέπει να συμπληρώσεις τη σειρά 9, 11, 13, ___, ___, ___.

Στην άσκηση 5, σελ. 16 υπάρχουν δύο αριθμογραμμές από το 0 μέχρι το 20 όπου πρέπει να συμπληρώσεις τους αριθμούς που λείπουν.

Προσοχή στην β αριθμογραμμή! Υπάρχουν οι γραμμές, αλλά όχι οι αριθμοί όλοι, άρα θα πρέπει να μετράς νοερά για να βάλεις τον αριθμό που σου ζητά στο κουτάκι.

Στην άσκηση 6 σελίδα 17 πρέπει να βάλεις σε κύκλο όποιος αριθμό είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό στο πράσινο κουτί σε κάθε σειρά.

Στην άσκηση 7 πρέπει να κυκλώσεις τους αριθμούς που είναι μικρότεροι από τον αριθμό που βρίσκεται στο κίτρινο κουτί σε κάθε σειρά.

Στο τετράδιό σου φτιάξε μια αριθμογραμμή από το 0 μέχρι το 20 ανεβαίνοντας:

1-1

2-2

3-3

4-4

5-5

10-10

Για δες τώρα κάτι…

Αν                  5+3 = 8                          4+ 2= 6                        7-1= 6                 6 -3= 3

Τότε               15+3=18                         14+2=16                       17- 1=16              16-3=13

Τι παρατηρείς;

Πολύ σωστά! Είναι πολύ εύκολο να κάνω προσθέσεις ή αφαιρέσεις με αριθμούς ως το 20 αν σκέφτομαι ότι η δεκάδα που έχω στο χέρι παραμένει και προσθέτω ή αφαιρώ τις μονάδες όπως έκανα με τους αριθμούς μέχρι το 10.

Επομένως μπορώ να κάνω προσθέσεις ή αφαιρέσεις με αριθμούς μέχρι το 20 χρησιμοποιώντας αριθμογραμμές, τον τρόπο που μάθαμε στην τάξη με τη σκάλα των αριθμών στο μυαλό μας,  ή με αυτόν τον τρόπο!

Προσπάθησε να σκεφτείς λοιπόν έναν τρόπο να λύσεις την άσκηση 8α στη σελίδα 18 του βιβλίου σου.

Μπορείς αρχικά να σκεφτείς τι πράξη μπορούμε να κάνουμε για να λύσουμε το πρόβλημα;

Αφού είναι διαφορά τότε μπορούμε να κάνουμε αφαίρεση  δηλ. 15-5 = ?

Ή πρόσθεση 5+ ? = 15 για να βρούμε πόσα παιχνίδια έχει η Σοφία σε σχέση με τον Γιάννη.

Μπορείς να επιλέξεις για αρχή να το λύσεις όπως σε βολεύει και μετά προσπάθησε να το λύσεις και με τους άλλους δύο τρόπους που έχουμε μάθει. Αν θυμάσαι και τον τρόπο που δείξαμε με το μυαλό και τα δάχτυλα (κρατώ στο μυαλό μου το 15- βάζω στα δάχτυλα το 5- αφού είναι αφαίρεση ξεκινώ να βγάζω ένα δάχτυλο κάθε φορά και να κατεβαίνω τους αριθμούς από το 15) μπορείς να το κάνεις κι εκείνο.

Τώρα προσπάθησε να λύσεις και την άσκηση 8β.

Αφού τα ζωάκια που έχει ο Πάνος είναι πιο πολλά από 15 και πιο λίγα από 18 πόσα μπορεί να είναι;

Μπορεί να είναι 15<16, 17<18   άρα ή 16 ή 17. Φτάνει αυτό για να λύσω το πρόβλημα;

Όχι, πρέπει να αξιοποιήσω και την Τρίτη πληροφορία που έχω για να δω αν είναι 16 ή 17.

Η τρίτη πληροφορία είναι πως ο αριθμός από ζωάκια που έχει ο Πάνος είναι ένας αριθμός στον οποίο μπορώ να ανέβω μετρώντας 2-2. Μετρώ ανά 2 για να το ανακαλύψω.

Πολύ σωστά! Το 16. Ο Πάνος έχει 16 ζωάκια.

Κάνε την άσκηση 12 σελίδα 65 του βιβλίου σου (δραστηριότητες εμπλουτισμού).

Κάνε το φυλλάδιο εργασίας για να εξασκηθείς στις προσθέσεις και αφαιρέσεις με αριθμούς μέχρι το 20 χωρίς υπερπήδηση ή χάλασμα δεκάδας. Πάτησε εδώ.

 

ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ ΠΟΥ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΣ! ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΕΤΣΙ!!!