Φυσικές επιστήμες 19-20 - Δραστηριότητες Γ' Τάξης
Ευρετήριο Άρθρου
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Γ' ΤΑΞΗΣ
Δευτέρα 23/03/2020
Δραστηριότητα 1:
Ζωντανοί Οργανισμοί – Φυτά (Ποιο είναι το πρώτο στάδιο ανάπτυξης των φυτών;)
Σχετική Θεωρία (Λίγα λόγια για τη Φύτρωση των Φυτών)
Κύκλος ζωής των φυτών
Ο κύκλος ζωής των φυτών αποτελεί μια συνεχή διαδικασία η οποία εξετάζεται με αφετηρία τη μελέτη των σπερμάτων.
Περιλαμβάνει τα πιο κάτω στάδια που διανύει ένα φυτό κατά τη διάρκεια της ζωής του: φύτρωση, ανάπτυξη, αναπαραγωγή, διασπορά, θάνατος.
(1) Φύτρωση
Η φύτρωση είναι το πρώτο στάδιο του κύκλου ζωής ενός φυτού, στη διάρκεια του οποίου εισέρχεται νερό στο σπέρμα.
Πρώτα αναπτύσσεται το ριζίδιο, το οποίο κατευθύνεται προς τα κάτω για να δημιουργηθούν οι ρίζες. Με τον τρόπο αυτό, στερεώνεται το σπέρμα και επιτρέπει την απορρόφηση του νερού και των ανόργανων αλάτων από το έδαφος.
Στη συνέχεια, αναπτύσσεται το βλαστίδιο, το οποίο κατευθύνεται προς τα πάνω. Σ’ αυτό το σημείο πιθανόν να διαφαίνονται πάνω από το έδαφος είτε τα φύλλα του σπέρματος (κοτυληδόνες) είτε τα πραγματικά φύλλα του φυτού. Αυτά αποκτούν πράσινο χρώμα και αρχίζουν να φωτοσυνθέτουν δηλαδή, να παράγουν τροφή για το φυτό.
Σκοπός της Δραστηριότητας είναι τα παιδιά αντιληφθούν ότι το πρώτο στάδιο ανάπτυξης ενός φυτού είναι η φύτρωση. Επιπλέον, τα παιδιά παρατηρώντας τις αλλαγές που παθαίνει ένα σπέρμα να περιγράφουν τι συμβαίνει κατά τη φύτρωση.
Οδηγίες: Τοποθέτησε σπέρματα πάνω σε βρεγμένο βαμβάκι για 2-3 μέρες;
Γράψε τις παρατηρήσεις σου και σχεδίασε το σπέρμα πιο κάτω (έπειτα από 2-3 μέρες). Σημείωσε στο σχέδιο πώς αλλάζει το σπέρμα.
Σχέδιο
Παρατηρήσεις:
…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..
Ποιο είναι το πρώτο στάδιο ανάπτυξης των φυτών;
Το πρώτο στάδιο ανάπτυξης των φυτών είναι η ……………… . Κατά τη ……………. , το σπέρμα ……………………………………………………………………………………… .
Πείραμα - Καλλιέργεια - Φύτρωση - Φωτογραφίες
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Δραστηριότητα 2:
Ζωντανοί Οργανισμοί – Ζώα (Η σημασία των Ζώων)
Σχετική Θεωρία (Λίγα λόγια για τη σημασία των Ζώων)
Σημασία των ζώων
Τα ζώα χρησιμεύουν σε διάφορες πτυχές στη ζωή του ανθρώπου για παράδειγμα είναι σημαντικά στη διατροφή του. Επιπρόσθετα, από τα ζώα παίρνουμε το μαλλί, το δέρμα, τα κέρατα, το κερί, το μετάξι, τα μαργαριτάρια. Είναι σύντροφοι, προστάτες, χρησιμεύουν στις μεταφορές, σε ιατρικά πειράματα και στην παρασκευή φαρμάκων. Η μέλισσα είναι ο βασικότερος επικονιαστής στη Φύση.
Γενικά, όμως, η βιοποικιλότητα αποτελεί το θεμέλιο του φάσματος των αγαθών και υπηρεσιών που παρέχουν τα οικοσυστήματα και συμβάλλουν καθοριστικά στην ευημερία του ανθρώπου. Η βιοποικιλότητα είναι ζωτική για την υγεία και την ευημερία του ανθρώπου, βελτιώνει την ποιότητα ζωής του, ενισχύει το βιοτικό του επίπεδο, συντελεί στην κοινωνική ευημερία και συνοχή και προσφέρει νέες ευκαιρίες για επένδυση και εργασία.
Σκοπός της Δραστηριότητας είναι τα παιδιά να επιχειρηματολογούν για την ανάγκη σεβασμού και προστασίας των ζώων με βάση τη χρησιμότητά τους στη ζωή του ανθρώπου και στο περιβάλλον, καθώς και την ενδογενή αξία τους.
Εργασίες:
1. Αναφέρετε 5 ωφέλειες των Ζώων για τον άνθρωπο αλλά και για το περιβάλλον γενικότερα.
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
2. Γράψετε τρία επιχειρήματα που να δείχνουν ότι τα ζώα είναι σημαντικά και πρέπει να τα προστατεύουμε. Τα επιχειρήματά σας πρέπει να περιλαμβάνουν μια άποψη και έναν λόγο που να υποστηρίζει την άποψη αυτή.
Για παράδειγμα: Τα ζώα είναι σημαντικά, γιατί μας προσφέρουν είδη διατροφής, όπως αβγά και κρέας.
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
3. Γράψετε τρεις τρόπους με τους οποίους ο άνθρωπος μπορεί να προστατέψει τα Ζώα;
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Δευτέρα 06/04/2020
Δραστηριότητα 3:
Φυσικό Περιβάλλον – Οικοσυστήματα
Σχετική Θεωρία (Λίγα λόγια για τις ανάγκες των ζωντανών Οργανισμών)
Ανάγκες των Ζωντανών Οργανισμών που ζουν σε ένα Οικοσύστημα
Για να επιβιώσουν τα ζώα σε ένα συγκεκριμένο οικοσύστημα χρειάζονται τροφή, νερό και στέγη. Έτσι, τα φυτοφάγα ζώα μπορούν να ζήσουν μόνο σε μέρη, όπου υπάρχουν φυτά από τα οποία μπορούν να τραφούν, ενώ τα σαρκοφάγα ζώα μπορούν να ζήσουν μόνο σε περιοχές, όπου μπορούν να κυνηγήσουν. Επίσης, τα ζώα εξασφαλίζουν νερό από τη φύση και από τις τροφές τους. Τέλος, η στέγη παρέχει στα ζώα προστασία από τις καιρικές συνθήκες και από τους εχθρούς τους. Τα ζώα που ζουν ελεύθερα στη φύση, μπορεί να μετακινούνται από μια περιοχή σε άλλη, ώστε να ικανοποιούν τις ανάγκες τους. Τα οικόσιτα ζώα, εξαρτώνται από τον άνθρωπο, ο οποίος παρέχει τροφή, νερό και στέγη στα ζώα που εκτρέφει.
Το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζουν οι οργανισμοί αποτελείται από το αβιοτικό περιβάλλον και το βιοτικό περιβάλλον. Το αβιοτικό περιβάλλον ορίζεται από το κλίμα, τον αέρα, το έδαφος, τη θερμοκρασία, το φως και άβια σώματα, ενώ το βιοτικό περιβάλλον ορίζεται ως το σύνολο των ζωντανών οργανισμών που ζουν μέσα σε αυτό.
Τα είδη και ο πληθυσμός των ζωντανών οργανισμών που μπορούν να ζήσουν σε μια περιοχή καθορίζεται από παράγοντες, όπως η ηλιοφάνεια, οι βροχοπτώσεις, η σύσταση του εδάφους, οι άνεμοι και η θερμοκρασία. Όλοι οι παράγοντες που επηρεάζουν ένα οικοσύστημα και δεν ανήκουν στους ζωντανούς οργανισμούς, όπως για παράδειγμα το νερό, η θερμοκρασία, ο αέρας, το χώμα κτλ.. ονομάζονται αβιοτικοί παράγοντες.
Η επιβίωση του κάθε οργανισμού εξαρτάται από τη ζωή των άλλων οργανισμών και από τη σχέση του με το περιβάλλον. Η αλληλεξάρτηση μεταξύ των οργανισμών δημιουργεί τις αλυσίδες τροφής ή τροφικές αλυσίδες. Βάση κάθε αλυσίδας τροφής είναι τα φυτά.
Ένα παράδειγμα τροφικής αλυσίδας είναι το ακόλουθο:
φυτά > σαλιγκάρι > φίδι > γεράκι
Η πιο πάνω αλυσίδα δείχνει ότι τα φυτά τρώγονται από το σαλιγκάρι, το σαλιγκάρι τρώγεται από το φίδι και το φίδι τρώγεται από το γεράκι.
Στη φύση, όμως, τέτοιες απλές και απομονωμένες αλυσίδες είναι σπάνιες, γιατί οι σχέσεις αλληλεξάρτησης των οργανισμών ως προς την τροφή είναι πολύπλοκες. Έτσι, στις περισσότερες περιπτώσεις, μιλούμε για τροφικά πλέγματα, τα οποία περιλαμβάνουν πολλαπλές τροφικές αλυσίδες.
Σκοπός της Δραστηριότητας είναι τα παιδιά να ερμηνεύουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με τη διαβίωση των οργανισμών σε ένα οικοσύστημα, για να διαπιστώσουν τις ανάγκες τους.
Εργασίες:
1. Η Ρωξάνη βγήκε για μια βόλτα στο γειτονικό πάρκο, για να παρατηρήσει και να φωτογραφίσει μερικούς ζωντανούς οργανισμούς. Ποια ή ποιες ανάγκες του οργανισμού φαίνονται στην κάθε φωτογραφία;
2. Ο Ερωτόκριτος και η Αναστασία κατασκεύασαν από ένα τεχνητό οικοσύστημα, για να παρατηρήσουν τη συμπεριφορά της ακρίδας.
Με ποιο οικοσύστημα συμφωνείτε περισσότερο και γιατί;
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
3. Η πιο κάτω εικόνα παρουσιάζει το οικοσύστημα μιας λίμνης . Σημειώστε τρία βιοτικά και τρία αβιοτικά στοιχεία του οικοσυστήματος
4. Ο πιο κάτω πίνακας δείχνει με τι τρέφεται το κάθε ζώο σε ένα οικοσύστημα.
5. Πιο κάτω παρουσιάζεται ένα τροφικό πλέγμα.
(α) Ποια ζώα τρώνε την ίδια τροφή;
....................................................................................................................................................................
(β) Ποια ζώα κινδυνεύουν από τον ίδιο θηρευτή;
....................................................................................................................................................................
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Δευτέρα 27/04/2020
Δραστηριότητα 4:
Το σώμα και η Υγεία μας
Στο ανθρώπινο σώμα υπάρχουν 78 διαφορετικά εσωτερικά όργανα. Εσωτερικό όργανο ονομάζουμε ένα σύνολο από εκατομμύρια κύτταρα, τα οποία είναι εξειδικευμένα και ομαδοποιημένα, για να εκτελούν συγκεκριμένες λειτουργίες για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα. Στη συγκεκριμένη Δραστηριότητα θα γνωρίσουμε τις λειτουργίες και το ρόλο των σημαντικότερων εσωτερικών οργάνων του ανθρώπινου σώματος.
Δραστηριότητα 4
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Δευτέρα 04/05/2020
Δραστηριότητα 5:
Το σώμα και η Υγεία μας
Η Δραστηριότητα αυτή αναφέρεται στην Υγεία του ανθρώπινου Σώματος και ειδικά τονίζει τη σημαντικότητα της διατήρησης υγειών εσωτερικών οργάνων για τον άνθρωπο. Επιπλέον, σε αυτήν την Δραστηριότητα αναφέρονται τρόποι με τους οποίους διατηρούνται υγιή τα εσωτερικά όργανά του ανθρώπου.
Πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο θα εμφανιστεί η Δραστηριότητα 5, την οποία μπορείτε να τυπώσετε και να συμπληρώσετε όπου χρειάζεται. Επίσης, μπορείτε να απαντήσετε στις ερωτήσεις σε άδεια κόλλα Α4 ή σε άδειες κόλλες τετραδίου. Επιπλέον, στις εργασίες όπου χρειάζεται μπορείτε να ζωγραφίσετε και να χρωματίσετε σε άδεια κόλλα χαρτιού παρόμοιες εικόνες κι ακολούθως να κάνετε τις εργασίες.
Καλή διασκέδαση.
Δραστηριότητα 5
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Δευτέρα 11/05/2020
Δραστηριότητα 6:
Θερμότητα - Θερμοκρασία
Η Δραστηριότητα αυτή αναφέρεται στη θερμοκρασία και συγκεκριμένα στο όργανο μέτρησής της, το θερμόμετρο.
Πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο θα εμφανιστεί η Δραστηριότητα 6, την οποία μπορείτε να τυπώσετε και να συμπληρώσετε όπου χρειάζεται. Επίσης, μπορείτε να απαντήσετε στις ερωτήσεις σε άδεια κόλλα Α4 ή σε άδειες κόλλες τετραδίου. Επιπλέον, στις εργασίες όπου χρειάζεται μπορείτε να ζωγραφίσετε και να χρωματίσετε σε άδεια κόλλα χαρτιού παρόμοιες εικόνες κι ακολούθως να κάνετε τις εργασίες.
Καλή διασκέδαση.
Δραστηριότητα 6
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Τρίτη 23/06/2020
Εργασία 2ης εβδομάδας στην τάξη (και για τις 2 ομάδες μαθητών):
Ενότητα: Δυνάμεις και Κίνηση
Στην παρούσα ενότητα μελετήσαμε τις αλλαγές που συμβαίνουν στα διάφορα σώματα όταν ασκείται σε αυτά κάποια δύναμη. Με λίγα λόγια είδαμε ότι όταν ασκείται μία δύναμη σε ένα σώμα τότε αλλάζει η κίνηση ή το σχήμα του σώματος.
Πιο κάτω βρίσκονται οι Δραστηριότητες του βιβλίου, οι οποίες έγιναν στο σχολείο.
Δραστηριότητες Βιβλίου
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Πέμπτη 04/06/2020
Εργασία 1ης εβδομάδας στην τάξη (και για τις 2 ομάδες μαθητών):
Ενότητα: Ύλη
Στην παρούσα ενότητα αναφέραμε τα χαρακτηριστικά που έχουν τα στερεά, τα υγρά και τα αέρια. Ακολούθως, μελετήσαμε δύο χαρακτηριστικά των στερεών: την ελαστικότητα και την υδατοπερατότητα.
Πιο κάτω βρίσκονται οι Δραστηριότητες του βιβλίου, οι οποίες έγιναν στο σχολείο.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Τρίτη 23/06/2020
Εργασία 2ης εβδομάδας στην τάξη (και για τις 2 ομάδες μαθητών):
Ενότητα: Δυνάμεις και Κίνηση
Στην παρούσα ενότητα μελετήσαμε τις αλλαγές που συμβαίνουν στα διάφορα σώματα όταν ασκείται σε αυτά κάποια δύναμη. Με λίγα λόγια είδαμε ότι όταν ασκείται μία δύναμη σε ένα σώμα τότε αλλάζει η κίνηση ή το σχήμα του σώματος.
Πιο κάτω βρίσκονται οι Δραστηριότητες του βιβλίου, οι οποίες έγιναν στο σχολείο.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________