Φυσικές επιστήμες 19-20 - Δραστηριότητες Α' Τάξης

Ευρετήριο Άρθρου


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Α' ΤΑΞΗΣ



Δευτέρα 23/03/2020

Δραστηριότητα 1:


Επιτραπέζιο παιχνίδι με κάρτες για ζωντανά και μη ζωντανά

Τα παιδιά με τη βοήθεια ενός ενήλικα θα φτιάξουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι κι ακολούθως όλοι μαζί θα παίξουν το επιτραπέζιο παιχνίδι. Για να φτιαχτεί το επιτραπέζιο παιχνίδι πρέπει να τυπωθούν οι εικόνες (κατασκευές Α και Β) ή μπορείτε να κάνετε παρόμοιες ζωγραφιές σε καρτέλες.

Σκοπός του παιχνιδιού είναι τα παιδιά να διατυπώνουν παρατηρήσεις για διάφορες ιδιότητες των ζωντανών οργανισμών, οι οποίες τους διακρίνουν από τα μη ζωντανά σώματα. 

Σχετική Θεωρία (Λίγα λόγια για τα ζωντανά και μη ζωντανά)

Όλα τα ζώα και τα φυτά είναι ζωντανά (ή έμβια όντα).

Όλα τα ζωντανά έχουν το σύνολο των επτά παρακάτω χαρακτηριστικών:

  • Θρέψη : Όλα τα ζωντανά πρέπει να λαμβάνουν ουσίες από το περιβάλλον για ενέργεια, για να αναπτυχθούν και να παραμείνουν υγιή.
  • Κίνηση: Όλα τα ζωντανά έχουν εσωτερική κυκλοφορία, πράγμα που σημαίνει ότι ουσίες κινούνται από ένα μέρος του σώματός τους σε άλλο. Τα ζώα μπορούν και μετακινούνται από τόπο σε τόπο ενώ και τα φυτά κινούν τα φύλλα τους προς το φως.
  • Αναπνοή: Όλα τα ζωντανά ανταλλάζουν αέρια με το περιβάλλον τους. Π.χ. τα ζώα και τα φυτά εισπνέουν οξυγόνο και εκπνέουν διοξείδιο του άνθρακα.
  • Απέκκριση: Η απέκκριση είναι η απομάκρυνση των αποβλήτων από το σώμα.
  • Ανάπτυξη: Είναι η διαδικασία εξέλιξης και ωρίμανσης ενός οργανισμού, ώσπου να ολοκληρωθεί ο κύκλος ζωής του. Τα ζώα αναπτύσσονται ωσότου πάρουν την τελική μορφή τους, ενώ τα φυτά σε όλη τους τη ζωή.
  • Ερεθιστικότητα: Τα ζωντανά αντιδρούν σε διάφορα ερεθίσματα του περιβάλλοντος. Αντιδρούν στην αφή, το φως, τη θερμότητα, το κρύο και τον ήχο.
  • Αναπαραγωγή: Όλα τα ζωντανά δημιουργούν απογόνους. Οι άνθρωποι γεννούν μωρά, οι γάτες γεννούν γατάκια και τα περιστέρια γεννούν τα αβγά. Τα φυτά, επίσης, αναπαράγονται. Πολλά φυτά παράγουν σπόρους που μπορούν να βλαστήσουν και να αναπτυχθούν σε νέα φυτά.

Ορισμένα μη ζωντανά έχουν ένα ή δύο από τα επτά χαρακτηριστικά των ζωντανών. Για παράδειγμα, μηχανήματα, όπως τα πλυντήρια, μπορούν να κινηθούν. Το αυτοκίνητο πρέπει να τροφοδοτείται με βενζίνη, προκειμένου να κινείται. Οι κρύσταλλοι πάγου που σχηματίζονται σε ένα παράθυρο, μεγαλώνουν, αν οι συνθήκες είναι κατάλληλες.

Για να κατατάξουμε, όμως, ένα σώμα στην κατηγορία των ζωντανών, θα πρέπει αυτό να έχει όλα τα χαρακτηριστικά των ζωντανών, δηλαδή και τα 7 χαρακτηριστικά που περιγράψαμε πιο πάνω.

Οδηγίες κατασκευής και Κανόνες για το Επιτραπέζιο παιχνίδι με κάρτες για ζωντανά και μη ζωντανά

Υλικά και εργαλεία: ψαλίδι, Καρφί τύπου πεταλούδας, συνδετηράκι και Σχοινάκι γραφείου.

 

Στάδια Κατασκευής:

Στάδιο 1

Κόβουμε το τετράγωνο γύρω από τη διακεκομμένη γραμμή (κατασκευή Α) και στη μέση τρυπούμε με ένα μυτερό ξυλάκι βγάζοντας μια μικρή τρυπούλα. 

2
                                                            (κατασκευή Α)

Στάδιο 2

Στερεώνουμε ένα συνδετηράκι με τη βοήθεια μιας πεταλούδας κι ακολούθως τα στερεώνουμε στο κέντρο της κατασεκυής Α όπως φαίνεται στις παρακάτω  φωτογραφίες:

                       3              4

Οι παίχτες γυρίζοντας με το ένα δάκτυλο το συνδετηράκι και θα κάνει κυκλική κίνηση.

Στάδιο 3

Κόβουμε τα τετραγωνάκια (τις διακεκομμένες γραμμές - κατασκευή Β)

    1a          1b 



 1c       1d
                                                                            (Κατασκευή Β)

Τώρα είμαστε έτοιμοι να παίξουν το παιχνίδι.

Στάδιο 4

Πίσω από την κάθε εικόνα αναγράφεται αν απεικονίζει ζωντανό ή μη ζωντανό σώμα.  

Κανόνες Παιχνιδιού:

  • Τοποθετούμε τις 20 εικόνες (κατασκευή Β) πάνω σε ένα τραπέζι από τη μεριά των πολύχρωμων εικόνων.
  • Ξεκινούμε με τη σειρά να γυρίζουμε το συνδετηράκι που βρίσκεται στο τετράγωνο (κατασκευή Α).
  • Αν το συνδετηράκι δείξει «ζωντανά», διαλέγουμε μια εικόνα που απεικονίζει ένα ζωντανό σώμα.
  • Αν το συνδετηράκι δείξει «μη ζωντανά», διαλέγουμε μια εικόνα που απεικονίζει ένα μη ζωντανό σώμα.
  • Κάθε φορά, ελέγχουμε αν η επιλογή μας είναι ορθή γυρίζοντας την κάρτα και διαβάζοντας την ένδειξη που αναγράφεται στο πίσω μέρος.
  • Αν η επιλογή μας είναι ορθή τότε κρατάμε την κάρτα.
  • Το παιχνίδι φτάνει στο τέλος του όταν τελειώσουν οι κάρτες.
  • Νικητής του παιχνιδιού θα αναδειχθεί ο παίχτης που θα έχει στην κατοχή του τις περισσότερες κάρτες.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Δευτέρα 30/03/2020


Δραστηριότητα 2

Αειθαλή και Φυλλοβόλα Φυτά 

Σχετική Θεωρία (Λίγα λόγια για τα Αειθαλή και Φυλλοβόλα Φυτά)

 Τα φυτά, ως προς την διάρκεια ζωής τους, χωρίζονται σε μονοετή και πολυετή. Τα πολυετή φυτά ζουν αρκετά χρόνια και μπορεί να ανθίζουν κάθε χρόνο ή μόνο μια φορά.

Τα πολυετή φυτά χωρίζονται σε αειθαλή και φυλλοβόλα. Αειθαλή η αείφυλλα ονομάζονται τα φυτά που διατηρούν τα φύλλα τους όλο το χρόνο. Τα αειθαλή φυτά ρίχνουν και αυτά τα φύλλα τους γιατί πρέπει να αλλάζουν φύλλωμα, όμως αυτό δεν μπορούμε εύκολα να το καταλάβουμε γιατί τα φύλλα τους δεν πέφτουν όλα μαζικά, επειδή στη θέση αυτών που έπεσαν, φυτρώνουν πολύ γρήγορα καινούργια φύλλα. Αειθαλή δέντρα είναι το κυπαρίσσι, η ακακία Κωνσταντινουπόλεως, ο ευκάλυπτος, η μανόλια, ο πεύκος κτλ.

Φυλλοβόλα ονομάζονται τα φυτά που τον χειμώνα ρίχνουν σχεδόν όλα τα φύλλα τους και τα εμφανίζουν ξανά στις αρχές της άνοιξης. Φυλλοβόλα είναι η ιπποκαστανιά, η ιτιά, οι λεύκη, η αμυγδαλιά κτλ.

Σκοπός της Δραστηριότητας είναι τα παιδιά να ταξινομούν τα φυτά σε φυλλοβόλα και αειθαλή με βάση τις παρατηρήσεις για το φύλλωμά τους σε διάφορες εποχές του χρόνου.

Εργασίες

1. Αντιστοιχίστε τις φωτογραφίες του κάθε δέντρου με τη σωστή εποχή.

1d

1e

2. Συμπληρώστε τα κενά με το όνομα του κάθε δέντρου στη σωστή πρόταση παρατηρώντας τις παραπάνω εικόνες.

Τα δέντρα που ρίχνουν τα φύλλα τους τον χειμώνα είναι:

………..………………...….,  ………….………………………, ………………………….  .

Τα δέντρα που  δεν ρίχνουν τα φύλλα τους τον χειμώνα είναι:

………..…………..….,  ………….……………..………, ……………………………..…….,

……………….……………

3.  Διαλέξτε και κυκλώστε τη σωστή λέξη.

Τα δέντρα που ρίχνουν τα φύλλα τους τον χειμώνα ονομάζονται:

φυλλοβόλα   /   αειθαλή.

Τα δέντρα που  δεν ρίχνουν τα φύλλα τους το χειμώνα ονομάζονται:

φυλλοβόλα   /   αειθαλή.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 

Δευτέρα 06/04/2020


Δραστηριότητα 3


Ομάδες ζώων: Θηλαστικά, Πτηνά και Ψάρια

 
Σχετική Θεωρία (Λίγα λόγια για τα Θηλαστικά, Πτηνά και Ψάρια)

 
Ομάδες ζώων

Τα σπονδυλωτά ζώα χωρίζονται σε πέντε ομάδες. Στα πλαίσια του μαθήματος θα μελετήσουμε τις τρεις πιο κάτω ομάδες:


1. Θηλαστικά

Στα θηλαστικά ανήκουν όσα ζώα θηλάζουν τα μικρά τους κατά τα πρώτα στάδια της ζωής τους. Ο βασικός τύπος σώματος είναι τετράποδο ζώο της ξηράς, αλλά μερικά θηλαστικά έχουν προσαρμοστεί να ζουν στη θάλασσα, στον αέρα, στα δέντρα ή να στέκονται στα δύο πόδια. Οι φάλαινες, οι φώκιες, τα δελφίνια και οι νυχτερίδες είναι θηλαστικά. Ένα χαρακτηριστικό που διακρίνει τα θηλαστικά από τα άλλα ζώα είναι η ύπαρξη τριχώματος. Όλα τα θηλαστικά, σε κάποια φάση της ζωής τους έχουν τρίχωμα. Ακόμα και το δελφίνι, γεννιέται με μουστάκια στο άνω σαγόνι, τα οποία πέφτουν σύντομα μετά τη γέννηση.


2. Πτηνά

Κύριο χαρακτηριστικό των πτηνών είναι οι φτερούγες τους και τα φτερά που καλύπτουν το σώμα τους. Τα φτερά σχηματίζουν ένα είδος μόνωσης από τις ατμοσφαιρικές συνθήκες. Τουλάχιστον μια φορά το χρόνο, τα πτηνά αντικαθιστούν το φτέρωμά τους με νέο. Ένα άλλο κύριο χαρακτηριστικό τους είναι το ράμφος. Χρησιμοποιείται για τη συλλογή ή σύλληψη της τροφής, την τακτοποίηση των φτερών, την εξόντωση παρασίτων που τυχόν ζουν σε αυτά, τη συλλογή, μεταφορά και τοποθέτηση του υλικού της φωλιάς, την άμυνα απέναντι σε εχθρούς κτλ.. Η μορφή του ράμφους είναι ανάλογη με το είδος της τροφής με την οποία τρέφεται το πτηνό. Τα πτηνά είναι ζώα, που στη συντριπτική πλειονότητά τους μπορούν να πετούν, αλλά κάποια πτηνά, όπως η στρουθοκάμηλος και το παγώνι, έχουν χάσει την ικανότητα να πετούν. Τα πτηνά γεννούν αυγά με σκληρό κέλυφος, τα οποία κλωσούν. Οι νεοσσοί αρχικά δεν πετούν και καλύπτονται μόνο με μαλακά πούπουλα. Τα πτηνά επιβλέπουν και προφυλάσσουν τους νεοσσούς, ώσπου να αποκτήσουν φτερά.

 
3. Ψάρια

Τα ψάρια ζουν αποκλειστικά στο νερό και έχουν λέπια, πτερύγια και βράγχια. Χρειάζονται απαραίτητα οξυγόνο για να ζήσουν, το οποίο απορροφούν με τα βράγχια τους καθώς φιλτράρουν το νερό. Τα σχήματα που απαντώνται στα ψάρια οφείλονται κυρίως στο περιβάλλον και στον τρόπο που ζουν. Όλα σχεδόν τα ψάρια γεννούν αυγά, ενώ κάποια κρατούν τα αυγά μέσα στο στόμα τους, ώσπου να εκκολαφθούν.

 
Σκοπός της Δραστηριότητας είναι τα παιδιά να ταξινομούν ζώα σε  θηλαστικά, πτηνά και ψάρια, με βάση κοινά γνωρίσματα των ειδών της κάθε κατηγορίας


 
Εργασίες


1. Πώς ξεχωρίζουμε τα θηλαστικά, τα πτηνά και τα ψάρια;

05 04 01


05 04 02


05 04 03

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Δευτέρα 27/04/2020

Δραστηριότητα 4:


Ομάδες Ζώων: Θηλαστικά, Πουλιά και Ψάρια

Αυτή η Δραστηριότητα αποτελεί συνέχεια της προηγούμενης κι απευθύνεται στο κομμάτι του Μαθήματος Σχεδιασμός & Τεχνολογία.  

Πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο θα εμφανιστεί η Δραστηριότητα 4, την οποία μπορείτε να τυπώσετε ή να ζωγραφίσετε σε άδεια κόλλα χαρτιού τα σχήματα και μετά να κάνετε την κατασκευή σας. 


Δραστηριότητα 4
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Δευτέρα 04/05/2020

Δραστηριότητα 5:


Φυσικό Περιβάλλον: Θέλουμε καθαρό το περιβάλλον μας

Αυτή η Δραστηριότητα αναφέρεται στο Φυσικό περιβάλλον και ειδικά στο πόσο σημαντικό είναι να διατηρείται καθαρό.  

Πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο θα εμφανιστεί η Δραστηριότητα 5, την οποία μπορείτε να τυπώσετε και να συμπληρώσετε ή να χρωματίσετε όπου χρειάζεται. Επίσης, μπορείτε να απαντήσετε στις ερωτήσεις σε άδεια κόλλα Α4 ή σε άδειες κόλλες τετραδίου. Επιπλέον, στις εργασίες όπου χρειάζεται μπορείτε να ζωγραφίσετε και να χρωματίσετε σε άδεια κόλλα χαρτιού παρόμοιες εικόνες και να τις χρωματίσετε.

Καλή διασκέδαση. 

Δραστηριότητα 5
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Δευτέρα 11/05/2020


Δραστηριότητα 6:


Φυσικό Περιβάλλον: Θέλουμε καθαρό το σχολείο μας


Αυτή η Δραστηριότητα αναφέρεται στο σχολικό περιβάλλον και ειδικά στο πόσο σημαντικό είναι να διατηρείται καθαρό.

Πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο θα εμφανιστεί η Δραστηριότητα 6, την οποία μπορείτε να τυπώσετε και να συμπληρώσετε ή να χρωματίσετε όπου χρειάζεται. Επίσης, μπορείτε να απαντήσετε στις ερωτήσεις σε άδεια κόλλα Α4 ή σε άδειες κόλλες τετραδίου. Επιπλέον, στις εργασίες όπου χρειάζεται μπορείτε να ζωγραφίσετε και να χρωματίσετε σε άδεια κόλλα χαρτιού παρόμοιες εικόνες και να τις χρωματίσετε.
Καλή διασκέδαση.

Δραστηριότητα 6
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Πέμπτη 04/06/2020

Εργασία 1ης εβδομάδας στην τάξη (και για τις 2 ομάδες μαθητών):

Ενότητα: Σώμα και Υγεία

Στην παρούσα ενότητα μιλήσαμε για το ανθρώπινο σώμα και συγκεκριμένα για τα διάφορα μέρη του ανθρώπινου σώματος. Επιπλέον, αναφερθήκαμε στις αισθήσεις και τα αισθητήρια όργανα του ανθρώπου.

Πιο κάτω βρίσκονται οι Δραστηριότητες του βιβλίου, οι οποίες έγιναν στο σχολείο.

Δραστηριότητες Βιβλίου
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________