Φυσικές επιστήμες 19-20 - Δραστηριότητες Β' Τάξης
Ευρετήριο Άρθρου
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Β' ΤΑΞΗΣ
Δευτέρα 23/03/2020
Δραστηριότητα 1:
Ζωντανοί Οργανισμοί - Φυτά
Σχετική Θεωρία (Λίγα λόγια για τα Φυτά)
Τα περισσότερα φυτά παίζουν σημαντικό ρόλο στη διατροφή μας, ενώ τα υπόλοιπα έχουν άλλες χρησιμότητες όπως φάρμακα, προϊόντα καθαρισμού, αρώματα, προϊόντα για την περιποίηση του σώματος κτλ. Επιπλέον, τα φυτά εμποδίζουν τη διάβρωση του εδάφους και καθαρίζουν τον ατμοσφαιρικό αέρα από το διοξείδιο του άνθρακα, ενώ συγχρόνως τον εμπλουτίζουν με οξυγόνο.
Σκοπός της Δραστηριότητας είναι τα παιδιά να εντοπίσουν και να αναφέρουν τις χρησιμότητες των φυτών.
Οδηγίες: Να συμπληρώσετε τον πιο κάτω Πίνακα όπως τα παραδείγματα:
Υλικό |
Από ποιο φυτό προέρχεται; |
Λεμονάδα |
Λεμονιά |
Ξύλινη καρέκλα |
|
Ξύλινο κιόσκι |
|
Άρωμα Χώρου |
|
Ξύλινη Βιβλιοθήκη |
|
Σπανακόπιτα |
|
Κρασί |
|
Ζιβανία |
Φλούδες σταφυλιού |
Τσάι |
|
Τσάι |
|
Τσάι |
Δυόσμος |
Μολύβι / Χαρτί |
|
Βιβλία |
|
Κάρβουνα |
|
Χάπι βιταμίνης C |
|
Βάρκες (καΐκια) |
|
Οξυγόνο |
Παρατηρώντας τον πιο πάνω Πίνακα ανάφερε σε τι μας χρησιμεύουν τα φυτά (κατέγραψε το πολύ 5 χρήσεις);
…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Δευτέρα 30/03/2020
Δραστηριότητα 2:
Φυσικό Περιβάλλον – Τι τρώνε τα ζώα;
Σχετική Θεωρία (Λίγα λόγια για τις διατροφικές συνήθειες των Ζώων)
Με βάση την τροφή τους, τα ζώα κατηγοριοποιούνται σε φυτοφάγα, σαρκοφάγα και παμφάγα. Τα φυτοφάγα τρέφονται με φυτά ή/και φυτικά προϊόντα.
Τα σαρκοφάγα ζώα τρέφονται με ζώα.
Τα παμφάγα τρέφονται και με φυτά και με ζώα.
Και στις τρεις κατηγορίες υπάρχουν ζώα όλων των μεγεθών. Το κουνούπι για παράδειγμα είναι ένα παράδειγμα σαρκοφάγου ζώου, όπως είναι και η τίγρη. Η αφίδα είναι ένα μικρό φυτοφάγο ζώο και ο ελέφαντας ένα μεγάλο φυτοφάγο ζώο. Η μύγα είναι παμφάγο ζώο όπως και ο άνθρωπος.
Ανάλογα με το είδος της τροφής τους τα ζώα έχουν διαφορετικά δόντια που τα βοηθούν κυρίως στην κατανάλωση της:
Φυτοφάγα:
Έχουν σιαγόνα που τους επιτρέπει να συλλέγουν τα φυτά και να τα κόβουν.
Έχουν μυτερά μπροστινά δόντια (κοπτήρες) για να κόβουν χόρτα και φύλλα και επίπεδα πίσω δόντια για να τα αλέθουν.
Σαρκοφάγα:
Συνήθως έχουν μακριά, κοφτερά, γαμψά δόντια που τα βοηθούν να συλλαμβάνουν το θήραμα τους.
Το πεπτικό τους σύστημα δεν μπορεί να πάρει τις θρεπτικές ουσίες που βρίσκονται μέσα στα φυτά.
Ανάλογα με το θήραμά τους, μπορούν να έχουν και σουβλερά νύχια, γαμψό ράμφος, δυνατή όραση κτλ.
Παμφάγα:
Λόγω του ότι άλλα παμφάγα ζώα εξελίχθηκαν από φυτοφάγα ζώα (π.χ. γουρούνι) και άλλα από σαρκοφάγα ζώα (π.χ. αλεπού), δεν υπάρχουν κοινά ανατομικά στοιχεία που τα χαρακτηρίζουν. Το πεπτικό τους σύστημα μπορεί να επεξεργαστεί τόσο ζωικής όσο και φυτικής προέλευσης τροφές και να πάρει από αυτές θρεπτικές ουσίες. Σε αυτά τα ζώα συναντάμε δόντια όμοια με φυτοφάγου ζώου αλλά και σαρκοφάγου ζώου.
Σκοπός της Δραστηριότητας είναι τα παιδιά να συσχετίζουν τα δόντια του ζώου με το είδος της τροφής που προτιμάει.
Εργασίες:
1. Ποια ζώα ονομάζουμε σαρκοφάγα και πώς είναι τα δόντια τους;
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
2. Ποια ζώα ονομάζουμε φυτοφάγα και πώς είναι τα δόντια τους;
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
3. Ποια ζώα ονομάζουμε παμφάγα και πώς είναι τα δόντια τους;
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
4. Παρατηρήστε τα δόντια σας σε ένα καθρεφτάκι.
Μήπως έχετε δόντια που μοιάζουν με αυτά των φυτοφάγων ζώων; …………………………….
Μήπως έχετε δόντια που μοιάζουν με αυτά των σαρκοφάγων ζώων; ………………………….
Ο άνθρωπος είναι φυτοφάγος, σαρκοφάγος ή παμφάγος;
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
5. Η γάτα έχει πολύ μεγάλα δόντια που ονομάζονται κυνόδοντες. Ο σκίουρος έχει πολύ μεγάλα δόντια, που ονομάζονται κοπτήρες. Η γάτα και ο σκίουρος τρώνε διαφορετικά είδη τροφής.
Α. Για ποιο σκοπό χρησιμοποιεί η γάτα τους κυνόδοντες;
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
Β. Για ποιο σκοπό χρησιμοποιεί ο σκίουρος τους κοπτήρες;
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Δευτέρα 06/04/2020
Δραστηριότητα 3:
Ζωντανοί Οργανισμοί
Σχετική Θεωρία (Λίγα λόγια για τους Ζωντανούς Οργανισμούς)
Οι ζωντανοί οργανισμοί ή αλλιώς «έμβια», είναι τα όντα που έχουν ζωή. Για τα αντικείμενα που δεν έχουν ζωή χρησιμοποιείται ο όρος «άβια». Στα άβια κατατάσσονται και τα υλικά που προέρχονται από έμβια, όπως το μαλλί, τα κέρατα, το ξύλο κτλ. Αυτά αποτελούν νεκρά τμήματα ζωντανών οργανισμών και ανήκουν σε ειδική υποκατηγορία.
Οι ζωντανοί οργανισμοί (έμβια) εμφανίζουν τις εξής χαρακτηριστικές λειτουργίες:
1. Θρέψη : Όλα τα ζωντανά πρέπει να λαμβάνουν ουσίες από το περιβάλλον για ενέργεια, για να αναπτυχθούν και να παραμείνουν υγιή.
2. Κίνηση: Όλα τα ζωντανά έχουν εσωτερική κυκλοφορία, γεγονός που σημαίνει ότι ουσίες κινούνται από ένα μέρος του σώματός τους σε άλλο. Τα ζώα μπορούν και μετακινούνται από τόπο σε τόπο ενώ και τα φυτά κινούν τα φύλλα τους προς το φως
3. Αναπνοή: Όλα τα ζωντανά ανταλλάζουν αέρια με το περιβάλλον τους. Π.χ. τα ζώα και τα φυτά εισπνέουν οξυγόνο και εκπνέουν διοξείδιο του άνθρακα.
4. Απέκκριση: Η απέκκριση είναι η απομάκρυνση των αποβλήτων από το σώμα.
5. Ανάπτυξη: Είναι η διαδικασία εξέλιξης και ωρίμανσης ενός οργανισμού, ώσπου να ολοκληρωθεί ο κύκλος της ζωής του. Τα ζώα αναπτύσσονται, ώσπου να πάρουν την τελική μορφή τους, ενώ τα φυτά σε όλη τους τη ζωή.
6. Ερεθιστικότητα: Τα ζωντανά αντιδρούν σε διάφορα ερεθίσματα του περιβάλλοντος. Αντιδρούν στην αφή, το φως, τη θερμότητα, το κρύο και τον ήχο.
7. Αναπαραγωγή: Όλα τα ζωντανά δημιουργούν απογόνους. Οι άνθρωποι γεννούν μωρά, οι γάτες γεννούν γατάκια και τα περιστέρια γεννούν αυγά. Τα φυτά παράγουν σπόρους που μπορούν να βλαστήσουν και να αναπτυχθούν σε νέα φυτά.
Σκοπός της Δραστηριότητας είναι τα παιδιά να αναγνωρίζουν τους ζωντανούς οργανισμούς με αναφορά στα επτά κοινά τους χαρακτηριστικά.
Εργασίες:
1. Βάλτε σε κύκλο τους ζωντανούς οργανισμούς.
Να δικαιολογείται την απάντησή σας;
2. Ποια είναι τα κοινά χαρακτηριστικά όλων των ζωντανών οργανισμών:
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
3. Τοποθετούμε ένα σαλιγκάρι στον πάτο ενός άδειου δοχείου. Ακολούθως, προσθέτουμε νερό μέσα στο δοχείο.
(α) Περιγράψετε τη συμπεριφορά του σαλιγκαριού;
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
(β) Γιατί το σαλιγκάρι έχει αυτήν τη συμπεριφορά;
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
(γ) Συμπέρασμα: Όλοι οι ζωντανοί Οργανισμοί είναι απαραίτητο να …………………………. ώστε να συνεχίζουν να ζουν.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Δευτέρα 27/04/2020
Δραστηριότητα 4:
Φυσικό περιβάλλον - Οφέλη του Δάσους
Η Δραστηριότητα αυτή αναφέρεται στα οφέλη του Δάσους για τους ανθρώπους και γενικά για το Περιβάλλον (Φυσικό και Τεχνητό).
Πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο θα εμφανιστεί η Δραστηριότητα 4, την οποία μπορείτε να τυπώσετε και να συμπληρώσετε ή μπορείτε να καταγράψετε τις απαντήσεις σας σε σελίδα χαρτιού Α4 ή σε σελίδα χαρτιού ενός τετραδίου κ.α.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Δευτέρα 04/05/2020
Δραστηριότητα 5:
Σώμα και η Υγεία μας
Η Δραστηριότητα αυτή αναφέρεται στο Σώμα μας και ειδικά στις αισθήσεις και τα αισθητήρια όργανα του ανθρώπινου σώματος.
Πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο θα εμφανιστεί η Δραστηριότητα 5, την οποία μπορείτε να τυπώσετε και να συμπληρώσετε όπου χρειάζεται. Επίσης, μπορείτε να απαντήσετε στις ερωτήσεις σε άδεια κόλλα Α4 ή σε άδειες κόλλες τετραδίου. Επιπλέον, στις εργασίες όπου χρειάζεται μπορείτε να ζωγραφίσετε και να χρωματίσετε σε άδεια κόλλα χαρτιού παρόμοιες εικόνες κι ακολούθως να κάνετε τις εργασίες.
Καλή διασκέδαση.
Δραστηριότητα 5
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Δευτέρα 11/05/2020
Δραστηριότητα 6:
Σώμα και η Υγεία μας
Η Δραστηριότητα αυτή αναφέρεται στο Σώμα και συγκεκριμένα στις ανάγκες του ανθρώπου και στους Κανόνες Υγιεινής τους οποίους πρέπει να ακολουθεί.
Πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο θα εμφανιστεί η Δραστηριότητα 6, την οποία μπορείτε να τυπώσετε και να συμπληρώσετε όπου χρειάζεται. Επίσης, μπορείτε να απαντήσετε στις ερωτήσεις σε άδεια κόλλα Α4 ή σε άδειες κόλλες τετραδίου. Επιπλέον, στις εργασίες όπου χρειάζεται μπορείτε να ζωγραφίσετε και να χρωματίσετε σε άδεια κόλλα χαρτιού παρόμοιες εικόνες κι ακολούθως να κάνετε τις εργασίες.
Καλή διασκέδαση.
Δραστηριότητα 6
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Πέμπτη 04/06/2020
Εργασία 1ης εβδομάδας στην τάξη (και για τις 2 ομάδες μαθητών):
Ενότητα: Φως
Στην παρούσα ενότητα μιλήσαμε για το Φως και συγκεκριμένα για τα αυτόφωτα (πηγές φωτός) και τα ετερόφωτα σώματα. Επιπλέον, μιλήσαμε για τη νύχτα και τη μέρα στη Γη, η οποία οφείλετε στην περιστροφή της Γης γύρω από τον νοητό άξονά της.
Πιο κάτω βρίσκονται οι Δραστηριότητες του βιβλίου, οι οποίες έγιναν στο σχολείο.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________